Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Det ćttonde bolagsdirektivet - Sida 1 av 1

GrÀnsöverskridande fusioner : Hur stor betydelse kommer det tionde bolagsdirektivet att kunna fÄ?

Det rÄder i dagens lÀge en hÄrd konkurrens mellan sÄvÀl bolag pÄ den inre marknaden som mellan olika regioner. Möjligheten till ökat samarbete mellan bolag frÄn olika EU-lÀnder Àr en viktig del i att stÀrka Europas och de europeiska bolagens konkurrenskraftighet, vilket exempelvis kan göras genom grÀnsöverskridande fusioner. Det tionde bolagsdirektivet Àr sÄledes tÀnkt att möjliggöra och underlÀtta sammanslagningar av bolag frÄn olika medlemslÀnder. Den 13 december 2005 kom det dock en dom frÄn EG-domstolen som i viss mÄn kan tÀnkas underminera tanken bakom det tionde bolagsdirektivet. I Sevic Systems-domen, uttalar nÀmligen EG-domstolen att det ÀndÄ, trots att det tionde bolagsdirektivet ej Ànnu trÀtt i kraft, Àr möjligt att genomföra en grÀnsöverskridande fusion mellan tvÄ bolag, Àven om ett sÄdant förfarande ej Àr möjligt enligt de berörda lÀndernas lagstiftningar.

Likvidation : en jÀmförelse mellan 13 kapitlet 12 § aktiebolagslagen & § 3-4 och § 3-5 aksjeloven/allmennaksjeloven

Aktiebolagets uppkomst gĂ„r att hĂ€rledas Ă€nda tillbaka till medeltidens handelsliv, frĂ€mst i Italien. Möjligheten att bedriva verksamhet genom att satsa kapital, dĂ€r kapitalet utgjorde sĂ€kerheten i bolaget, samt att delĂ€garnas egna förmögenheter skiljdes frĂ„n detta kapital var en nyhet pĂ„ den tiden. Än idag Ă€r aktiebolaget en viktig del av affĂ€rslivet. Det andra bolagsdirektivet bygger pĂ„ en kapitalkonstruktion, det vill sĂ€ga ett kapitalsystem som skall skydda bolagets borgenĂ€rer genom att stĂ€lla upp regler för att se till att bolaget alltid har nĂ„got slags kapital, ett sĂ„ kallat minimikapital. Artikel 17 i det andra bolagsdirektivet tar sikte pĂ„ villkor dĂ„ bolaget mĂ„ste trĂ€da i likvidation.

Moderniseringen av det Ă„ttonde bolagsdirektivet -ett steg mot en effektivare revision?

Syfte: Att undersöka om direktivet lÀgger en grund för en effektivare revision av företag inom EU. Metod: Uppsatsen Àr deskriptiv och en deduktiv forskningsansats har tillÀmpats. En dokumentstudie har genomförts av rÀttsligt material samt artiklar. En kvalitativ forskningsstrategi har tillÀmpats, eftersom att den Àr mer flexibel samtidigt som fokus vilar pÄ att analysera text. Teori: Teoriavsnittet utgÄr frÄn teorier kring global governance, vilket bidrar med ett globalt angreppssÀtt.

Ansvarsbrotts relation till borgenÀrsskyddsregler : En undersökning av ansvarsgenombrott och borgenÀrsskyddsregler under olika lagstiftningsregimer

FramstÀllningen behandlar aktiekapitalets och vÀrdeöverföringsreglers funktion som borgenÀrsskydd ur ett internationellt perspektiv med tyngdpunkt pÄ Common Law jurisdiktioner. Ansvarsgenombrottsinstitutet, i ett internationellt sammanhang, har Àven en central funktion i framstÀllningen dÄ otillrÀckliga borgenÀrsskyddsregler lÀmnar borgenÀrer med att ansöka om ansvarsgenombrott som en sista utvÀg för att bli ersatta.Inledningsvis kommer teorin och lagstiftningen bakom dels aktiekapital och vÀrdeöverföringsregler, dels ansvarsgenombrott att behandlas för att ge lÀsaren de förutsÀttningar som behövs för de mer analytiska delarna av framstÀllningen.Detta kommer följas av statistik avseende frekvensen av ansvarsgenombrott i de tvÄ mest centrala jurisdiktionerna i framstÀllningen, Storbritannien och Nya Zeeland. Jurisdiktionerna Àr av intresse dÄ de har haft ett snarlikt ursprung men har sedermera tillÀmpat tvÄ vÀsentligen olika rÀttsordningar angÄende aktiekapital och vÀrdeöverföringar. Storbritannien som Àr bundet av EG rÀttslig lagstiftning har tillÀmpat rÀttsregler avseende borgenÀrsskydd vilka hÀrstammar frÄn det andra bolagsdirektivet. Samtidigt har Nya Zeeland tillÀmpat rÀttsregler som hÀrstammar frÄn den amerikanska Model Business Corporation Act.

Riktade nyemissioner. En studie av gÀllande regelverk mot bakgrund av nÀringslivets önskan om förenklade kapitalanskaffningsregler

Investor har i en skrivelse till Justitiedepartementet föreslagit att emissionsreglerna för aktiemarknadsbolag ses över. Ett ökat antal nyemissioner tillsammans med tolkningssvÄrigheter av gÀllande regelverk anses föreligga. Vidare hÀvdas att svenska aktiemarknadsbolag har konkurrensnackdelar gentemot motsvarande bolag i andra europeiska lÀnder. Mot den bakgrunden har de svenska reglerna avseende kapitalanskaffning för aktiemarknadsbolag analyseras. En jÀmförelse har gjorts med ett antal europeiska lÀnder för att utröna huruvida pÄstÄendet stÀmmer.

Redovisning och beskattning av finansiella instrument

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och analysera gÀllande god redovisngssed avseende finansiella instrument. Uppsatsen syftar Àven till att övergripande beskriva och analysera gÀllande skatteregler/-praxis avseende finansiella instrument. Avslutningsvis kommer Àven uppsatsen att kortfatttat beskriva och analysera kommande regler i IAS 39.Metod: FramstÀllningen utgÄr frÄn en bred litteraturstudie av Àmnesrelevanta kÀllor. Analysen baseras frÀmst pÄ denna litteratur.Slutsatser: GÀllande svenska redovisnings- och skatteregler för finansiella instrument Àr komplicerade dÄ det saknas klara och enhetliga linjer i lagar, rekommendationer och doktrin. Svenska normgivare verkar för att utvecklingen inom redovisningen i Sverige skall ske i harmoni med IASB:s rekommendationer.

Hur pÄverkas Skatteverket av revisionspliktens avskaffande? En komparativ studie mellan Danmark och Sverige

Inom EU pÄgÄr ett arbete som syftar till att Ästadkomma enklare regler för de europeiska företagen. Enligt Europeiska rÄdet Àr det nödvÀndigt att med kraftfulla och gemensamma insatser frÄn EU och medlemsstaterna minska de administrativa bördorna för företagen. Detta för att ge företagen möjlighet att bli mer konkurrenskraftiga och dÀrigenom stimulera Europas ekonomi. EU-kommissionen anser att kostnaderna för revision och redovisning Àr sÀrskilt betungande för smÄ och medelstora företag. Av EG-rÀttens fjÀrde bolagsdirektiv framgÄr att alla bolag som huvudregel ska genomgÄ revision.

Revision eller pengar : Vilka konsekvenser fÄr ett avskaffande av revisionsplikten för bankers kreditbedömning av smÄföretag

SammanfattningSedan 1983 har alla aktiebolag i Sverige haft revisionsplikt, numera Àr Sverige ett av fÄ lÀnder som fortfarande har revisionsplikt för alla bolag oavsett storlek. Revisionsplikt innebÀr att en revisor med en professionell, skeptisk instÀllning skall planera, granska, bedöma och uttala sig om företagets Ärsredovisning, bokföring och förvaltning. Efter att Sverige 1995 gick med i EU kom Àven EG:s bolagsdirektiv att styra över revisionen, dÀr det i det fjÀrde bolagsdirektivet finns möjlighet att undanta smÄföretag frÄn revisionsplikten. Diskussionerna kring revisionspliktens existens i Sverige förs dock intensivt.Det jag i denna uppsats valt att undersöka Àr:Vilka konsekvenser fÄr ett avskaffande av revisionsplikten för bankers kreditbedömning av smÄföretag?Syftet med min studie Àr att genom intervjuer förstÄ vilken betydelse det reviderade materialet har vid bankers kreditbedömning av smÄföretag.